Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich
Wartość projektu (całkowity koszt projektu):
75 988 000,00 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:
62 705 297,60 PLN
W ramach działania 01.05 „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego NAWA realizuje projekt pt. „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich”. Projekt przewiduje finansowanie działań, synergicznych i komplementarnych do działań podejmowanych w ramach innych inicjatyw Unii Europejskiej w obszarze umiędzynarodowienia obejmujące kompleksowe wsparcie instytucji w:
- rozwijaniu działań wspierających międzynarodową aktywność związaną z budowaniem i utrzymaniem strategicznych partnerstw akademickich i ponadnarodowych sojuszy, w tym działania ukierunkowane na aktywizację uczelni w ramach Uniwersytetów Europejskich;
- wypracowaniu i wdrożeniu współpracy z partnerami zagranicznymi opartej na długofalowej relacji w obszarze umiędzynarodowienia;
- budowaniu potencjału podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki na arenie międzynarodowej poprzez promowanie najlepszych praktyk oraz innowacyjnych rozwiązań;
- przygotowaniu narzędzi lub realizacji działań prowadzących do zwiększania liczby istniejących partnerstw, lub rozwijania skuteczności istniejącej współpracy w celu przyspieszenia procesu transformacji szkolnictwa wyższego jak np. wspólne programy kształcenia, wspólne strategie umiędzynarodowienia sojuszu, mikropoświadczenia.
Grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta)
Projekt skierowany jest do polskich podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki, które spełniają jeden z poniższych warunków:
- instytucja planuje lub przygotowuje się do podjęcia współpracy w ramach partnerstw w Inicjatywie Uniwersytetów Europejskich (IUE);
- instytucja jest członkiem partnerstwa w ramach IUE;
- instytucja jest członkiem partnerstwa, którego projekt złożony w ramach konkursu IUE uzyskał pozytywny wynik oceny merytorycznej, ale nie otrzymał finansowania ze względu na wyczerpanie alokacji.
Grupą docelową projektu (osobami uczestniczącymi w projekcie) są:
- osoby kształcące się na studiach I i II stopnia, jednolitych studiach magisterskich, studiach doktoranckich lub w szkole doktorskiej (z kraju i z zagranicy);
- osoby pracujące w instytucji szkolnictwa wyższego i nauki (z kraju i z zagranicy)
Cel projektu
Celem projektu jest tworzenie i/lub utrzymanie międzynarodowych partnerstw akademickich jako uzupełnienie do działań podejmowanych w programie Erasmus+, związanych z funkcjonowaniem sojuszy Uniwersytetów Europejskich.
Efekty, rezultaty projektu
W wyniku realizacji projektu, dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego +:
- minimum 490 osób zostanie objętych wsparciem w ramach podnoszenia jakości kształcenia w obszarze umiędzynarodowienia,
- minimum 18 podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki wdroży rozwiązania mające na celu podniesienie jakości kształcenia w obszarze umiędzynarodowienia.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn.zm.) mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres IP: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Krótkookresowa wymiana akademicka sposobem na podniesienie jakości kształcenia w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki
Wartość projektu (całkowity koszt projektu):
67 983 465,00 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:
56 099 955,32 PLN
W ramach działania 01.05 „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego NAWA realizuje projekt pt. „Krótkookresowa wymiana akademicka sposobem na podniesienie jakości kształcenia w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki”.
Projekt przewiduje finansowanie krótkookresowych mobilności akademickich, służących podnoszeniu kompetencji osób studiujących, doktorantów i doktorantek, osób z kadry akademickiej, np.:
- aktywny udział w konferencji za granicą
- pozyskanie materiałów do pracy doktorskiej, artykułu naukowego,
- udział w szkole letniej, szkole zimowej,
- wykonanie pomiarów z wykorzystaniem unikatowej aparatury, testowanie aparatury badawczej,
unikalnego instrumentarium artystycznego, - udział w krótkich formach kształcenia, tj. kursach w tym intensywnych zaliczanych do procesu
kształcenia, warsztatach, stażach zawodowych lub stażach przemysłowych, wizytach studyjnych, w
tym również realizowanych u przedsiębiorców, - wykonanie kwerend archiwalnych lub bibliotecznych,
- prowadzenie zajęć dydaktycznych,
- udział w przygotowaniu międzynarodowego wniosku grantowego.
Powyższe aktywności będzie można zrealizować w formule stacjonarnej, zdalnej i mieszanej (ang. blended learning).
Grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta)
Projekt skierowany jest do polskich podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki.
Grupą docelową projektu (osobami uczestniczącymi w projekcie) są:
- osoby kształcące się na studiach I i II stopnia, jednolitych studiach magisterskich, studiach doktoranckich lub w szkole doktorskiej (z kraju i z zagranicy);
- osoby pracujące w instytucji szkolnictwa wyższego i nauki (z kraju i z zagranicy).
Cel projektu
Celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia poprzez realizację krótkoterminowej międzynarodowej wymiany kadry, osób studiujących oraz doktorantów i doktorantek.
Efekty, rezultaty projektu
W wyniku realizacji projektu, dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego +:
- minimum 4200 osób zostanie objętych wsparciem w ramach podnoszenia jakości kształcenia w obszarze umiędzynarodowienia,
- minimum 3800 osób uczestniczących w kształceniu na poziomie wyższym nabędzie kompetencje lub kwalifikacje,
- u minimum 50 podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki wzrośnie mobilność akademicka.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn.zm.) mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres IP: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Wsparcie tworzenia i realizacji międzynarodowych programów kształcenia
Wartość projektu (całkowity koszt projektu):
119 892 080,00 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:
98 934 944,40 PLN
W ramach działania 01.05 „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego NAWA realizuje projekt pt. „Wsparcie tworzenia i realizacji międzynarodowych programów kształcenia”.
W ramach projektu finansowane będą działania w zakresie podnoszenia atrakcyjności oferty programowej poprzez:
- tworzenie lub realizację międzynarodowych programów kształcenia prowadzących do uzyskania wspólnego lub podwójnego dyplomu;
- tworzenie lub realizację intensywnych międzynarodowych form kształcenia nastawionych na uzupełnienie lub nabycie nowych umiejętności, podniesienie kompetencji, pozyskanie punktów ECTS (European Credit Transfer System to jest Europejski System Transferu Punktów) lub credit points (odpowiednik ETCS w pozaeuropejskich systemach edukacji), kończących się uzyskaniem certyfikatów lub innych poświadczeń efektów uczenia się;
- rozwój zdalnych międzynarodowych form kształcenia (wirtualnych, mieszanych, kursów online, wirtualnych i hybrydowych mobilności, włączanie wykładowców zagranicznych);
- podniesienie kompetencji kadry uczestniczącej w przygotowaniu i prowadzeniu międzynarodowych programów kształcenia;
- usprawnienie procesu rekrutacji na studia, w tym upowszechnienie informacji o planowanym uruchomieniu studiów oraz pozyskanie kandydatów, poprzez na przykład kontakty bezpośrednie, udział w spotkaniach networkingowych, prowadzenie lub udział w wykładach, konferencjach i innych wydarzeniach.
Grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta)
Projekt skierowany jest do polskich podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki.
Grupą docelową projektu (osobami uczestniczącymi w projekcie) są:
- osoby kształcące się na studiach I i II stopnia, jednolitych studiach magisterskich, studiach doktoranckich lub w szkole doktorskiej (z kraju i z zagranicy);
- osoby pracujące w instytucji szkolnictwa wyższego i nauki (z kraju i z zagranicy).
Cel projektu
Celem projektu jest rozwój umiędzynarodowienia instytucji szkolnictwa wyższego i nauki poprzez wsparcie tworzenia i realizacji intensywnych form kształcenia, wspólnych programów studiów 1. i 2. stopnia prowadzących do uzyskania wspólnego lub podwójnego dyplomu.
Efekty, rezultaty projektu
W wyniku realizacji projektu, dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego +:
- minimum 3 350 osób zostanie objętych wsparciem w ramach podnoszenia jakości kształcenia w obszarze umiędzynarodowienia;
- minimum 50 podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki wdroży rozwiązania mające na celu podniesienie jakości kształcenia w obszarze umiędzynarodowienia.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn.zm.) mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres IP: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Strategia umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego i nauki
Wartość projektu (całkowity koszt projektu):
9 993 687,96 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:
9 993 687,96 PLN
W ramach działania 01.05 „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego NAWA realizuje projekt pt. „Strategia umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego i nauki”.
W ramach projektu finansowane będą działania w zakresie opracowania, wdrożenia i aktualizacji strategii, obejmujące w szczególności:
- diagnozę w zakresie umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego i nauki w różnych jego obszarach (stan na wejściu);
- cele do osiągnięcia;
- kierunki interwencji publicznej oraz narzędzia służące do realizacji celów;
- opis systemu realizacji strategii w tym: horyzont czasowy, zasięg terytorialny, wskaźniki dla poszczególnych celów (charakterystyka i opis oraz wartości bazowe i docelowe), strukturę zarzadzania (governance), źródła i ramy finansowania działań;
- sposób monitorowania jej wdrażania oraz ewaluacji.
Grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta)
Projekt skierowany jest do polskich podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki.
Grupą docelową projektu są krajowe podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki (określone w art. 7 ust. 1 i ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lica 2018 roku) i ich przedstawicieli oraz interesariusze z otoczenia społeczno-gospodarczego. Planowane wsparcie dotyczyć będzie bezpośrednio zakresu ich funkcjonowania i promowania zmiany organizacyjnej i innowacji w tych podmiotach.
Cel projektu
Celem projektu jest wypracowanie i wdrożenie długofalowej i bezpiecznej polityki państwa w zakresie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki. Cel ten wpisuje się w ogłoszone 21 kwietnia 2022 r. konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie europejskiej strategii wzmacniania instytucji szkolnictwa wyższego z myślą o przyszłości Europy.
Efekty, rezultaty projektu
W wyniku realizacji projektu, dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego +:
- powstanie strategia umiędzynarodowienia w zakresie szkolnictwa wyższego i nauki, zawierająca plan wdrożenia, monitoringu i ewaluacji oraz opis systemu zarzadzania, którą powołany Zespół Doradczy Dyrektora Agencji przedstawi ministrowi do spraw nauki i szkolnictwa wyższego w celu jej umocowania prawnego i wdrożenia;
- zorganizowane zostaną co najmniej 24 wydarzenia służące opracowaniu, wdrożeniu i aktualizacji strategii umiędzynarodowienia;
- odbędą się szerokie konsultacje środowiskowe, w tym z przedstawicielami co najmniej 25 podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
- konsultacjami w procesie opracowania strategii umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki objętych zostanie co najmniej 300 osób;
- co najmniej 50 osób skorzysta z ze szkoleń/wizyt studyjnych w zakresie realizacji celu projektu.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn.zm.) mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres IP: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Akademia Ewaluatora NAWA – usprawnienie uznawalności wykształcenia w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki
Wartość projektu (całkowity koszt projektu):
3 127 632,00 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:
3 127 632,00 PLN
W ramach działania 01.05 „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego NAWA realizuje projekt pt. „Akademia Ewaluatora NAWA – usprawnienie uznawalności wykształcenia w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki”.
W ramach projektu finansowane będą działania obejmujące w szczególności:
- organizację min. 4 konsultacji w celu dookreślenia potrzeb szkoleniowych,
- organizację cyklu min. 12 szkoleń on-line poświęconych zagranicznym systemom edukacji z różnych regionów świata, uznawalności wspólnych dyplomów oraz uznawalności wykształcenia osób uchodźczych,
- min.6 jedno lub dwudniowych szkoleń stacjonarnych organizowanych w różnych regionach Polski poświęconych ewaluacji zagranicznych dokumentów o wykształceniu, połączonych z zajęciami warsztatowymi oraz
- min. 6 konsultacji specjalistycznych on-line z ekspertami w zakresie uznawalności wykształcenia i/lub systemów edukacji w celu wyjaśnienia trudnych przypadków (uczestnicy szkolenia będą mogli skonsultować ekspertami przypadki z własnej praktyki),
- budowę platformy e-learningowej (w Polsce nie ma podobnego narzędzia dotyczącego uznawalności wykształcenia), budowę chatbota oraz systemu do obsługi listy mailingowej.
Grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta)
Grupą docelową projektu stanowią osoby, które pracują w POW i zajmują się oceną zagranicznych dokumentów o wykształceniu. Pośrednią grupą docelową będą inne podmioty zaangażowane w proces uznawalności, np. urzędy pracy, urzędy wojewódzkie, organy właściwe w zawodach regulowanych, pracodawcy oraz osoby, które uzyskały wykształcenie za granicą i chcą je uznać w Polsce w celu kontynuacji nauki lub podjęcia pracy.
Cel projektu
Celem projektu jest usprawnienie uznawalności wykształcenia (w tym uznawalności automatycznej). W celu uzupełnienia luk kompetencyjnych i zapewnienia wykwalifikowanych kadr niezbędne jest wyposażenie osób zatrudnionych w POW, w wiedzę, umiejętności i narzędzia dot. uznawalności wykształcenia, międzynarodowych kwalifikacji wspólnych i zagranicznych systemów edukacji.
Efekty, rezultaty projektu
W wyniku realizacji projektu, dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego +:
- minimum 1600 osób zostanie objętych wsparciem w ramach podnoszenia jakości kształcenia w obszarze umiędzynarodowienia,
- minimum 1200 osób uczestniczących w kształceniu na poziomie wyższym nabędzie kompetencje lub kwalifikacje,
- powstanie platforma e-learningowa umożliwiająca wszystkim zainteresowanym samodzielne zdobywania podstawowej wiedzy w zakresie uznawalności wykształcenia poprzez korzystanie,
- powstanie system do obsługi listy mailingowej oraz chatbot usprawniający komunikację z NAWA i wymianę informacji.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn.zm.) mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres IP: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Wsparcie instytucji szkolnictwa wyższego i nauki w obsłudze osób cudzoziemskich oraz Polek i Polaków wyjeżdżających za granicę
Wartość projektu (całkowity koszt projektu):
84 624 650,00 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:
69 832 261,18 PLN
W ramach działania 01.05 „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego NAWA realizuje projektu pt. „Wsparcie instytucji szkolnictwa wyższego i nauki w obsłudze osób cudzoziemskich oraz Polek i Polaków wyjeżdżających za granicę”.
W ramach projektu finansowane będą działania obejmujące w szczególności:
- realizację programu wsparcia pn. Welcome to Poland, finansującego budowanie potencjału krajowych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki do przyjmowania osób cudzoziemskich;
- realizację programu wsparcia pn. Sieć NAWA-MSCA, oferującego finansowanie tworzenia regionalnych punktów kontaktowych świadczących usługi konsultacyjno-doradcze dla instytucji i naukowców wnioskujących o finansowanie projektów lub prowadzących projekty w programie Horyzont Europa - Działania „Maria Skłodowska-Curie” oraz wszelkich aktywności związanych z rozwijaniem współpracy z interesariuszami ww. działania;
- realizację programu wsparcia pn. Sieć NAWA-EURAXESS, oferującego finansowanie tworzenia regionalnych sieci EURAXESS w celu poprawy obsługi przyjeżdżających do Polski naukowców i ich rodzin oraz prowadzenia doradztwa zw. z mobilnością i rozwojem kariery naukowej.
Grupy docelowe (do kogo skierowany jest projekt, kto z niego skorzysta)
Grupą docelową projektu (osobami uczestniczącymi w projekcie) jest kadra krajowych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, która będzie podnosić kompetencje w zakresie obsługi osób z Polski i zagranicy, doradztwa w rozwoju kariery naukowej oraz w zakresie aplikowania i realizacji grantów w programie Horyzont Europa -Działania „Maria Skłodowska-Curie”.
Cel projektu
Celem projektu jest podnoszenie konkurencyjności polskich instytucji szkolnictwa wyższego i nauki na rynku międzynarodowym, poprzez podniesienie kompetencji ich kadry i potencjału instytucji w zakresie przyjmowania i obsługi osób cudzoziemskich oraz Polek i Polaków wyjeżdżających za granicę i przyjeżdżających do polskich instytucji.
Efekty, rezultaty projektu
W wyniku realizacji projektu, dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego +:
- minimum 3 200 osób zostanie objętych wsparciem w ramach podnoszenia jakości kształcenia w obszarze umiędzynarodowienia;
- minimum 50 podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki wdroży rozwiązania mające na celu podniesienie jakości kształcenia w obszarze umiędzynarodowienia.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn.zm.) mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres IP: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.